top of page

Influencer vs. vaikuttaja vs. sisällöntuottaja

Mikä on influencerin ja sisällöntuottajan ero?


Oletko kuullut puhuttavan vaikuttajista, influencereistä sekä sisällöntuottajista ja mietit: Mitä eroa näillä on?



Influencer vai vaikuttaja



Influencer on vaikuttajan englanninkielinen termi ja nykyään myös “titteli” työelämässä. Tittelillä tarkoitetaan työtä kuvaavaa termiä, jotta olisi helpompi tunnistaa mitä henkilö tekee ammatikseen. Ammatti on hyvin uusi ja voidaankin sanoa, että nykyisessä muodossaa vaikuttajia eli some influencereitä on ollut alle kymmenen vuotta.


Vaikuttaja vai sisällöntuottaja


Vaikuttaja on influencerin suomenkielinen käännös. Vaikuttajana voidaan pitää sellaista henkilöä, jolla on vaikutusvaltaa muiden ihmisten mielipiteisiin. Usein raja vaikuttajan ja sisällöntuottajan välillä on kumminkin epäselvä. Sisällöntuottaja on henkilö, joka tuottaa video, valokuva tai muuta taiteellista sisältöä digitaalisille alustoille. Digitaalinen alusta voi olla sosiaalisen median alusta kuten Instagram,TikTok tai YouTube. Sisällöntuottaja voi tosin myös tuottaa sisältöä muille alustoille. Sisällöntuottaja voi tuottaa esim. kuvasisältöä kuvapankeille kuten Pixabay.com tai mainos- ja tuotekuvia yrityksille yms.





Se, että on sisällöntuottaja ei tarkoita, että sinulla on monta seuraajaa sosiaalisessa mediassa.

Usein kumminkin ihmiset arvostavat hyvää sisältöä sillä tuotetulla sisällöllä on usein viihdearvoa. Ja tämän viihdearvon takia, ihmiset alkavat seuraamaan kyseistä sisällöntuottajaa somessa. Mitä pidempään seuraat kyseistä sisällöntuottajaa, sitä enemmän kyseisen tuottajan mielipiteet voivat alkaa vaikuttamaan sinun mielipiteeseesi. Näin sisällöntuottajasta voi siis tulla myös vaikuttaja. Edellytyksenä kumminkin on, että uskot kyseisen henkilön tietävän tietystä aiheesta sinua enemmän.




Micro vaikuttaja

Vaikuttajana voi tosin toimia myös henkilö, jolla on huomattavasti pienempi seuraajakunta. Voit olla esim. vaikutusvaltainen poliitikko, jolla on somessa 1 000 seuraajaa. Nämä 1 000 seuraajaasi tosin kannattavat sinun ideoitasi ja mikäli ehdotat kyseiselle seuraajakunnalle jotakin, tekevät heistä 80% sen mitä sanot - näin sinulla on vähemmän seuraajia kuin suositulla sisällöntuottajalla, mutta sinulla on enemmän vaikutusvaltaa.




Kuinka tulla influenceriksi


Vaikuttaja ammattina on hyvin uusi. Voit opiskella alaa Tampereella sekä Moocy.fi verkkokursseilla voit aloittaa sisällöntuottamisen ennen kouluun hakemista.

On suositeltavaa aloittaa sisällöntuottajana, sillä vaikuttajan ensisijainen työkalu on sosiaalinen media; ja some alustat vaativat hyvää sisältöä.

Tapoja päästä vaikuttajan ammattiin on opiskella media- ja viestintä alaa sekä markkinointia.

Kun tiedät alan tai aiheen mikä sinua kiinnostaa, voit alkaa tuottamaan sisältöä kyseisestä aiheesta esim. harjoitusvideoiden muodossa. Maailman toiseksi suurin hakukone, YouTube, on kasvavassa suosiossa ja siellä on monia aiheita eli “nichejä” mistä ei ole puhuttu suomeksi ollenkaan.


Sosiaalisen median vaikuttajan työ


Sosiaalisen median vaikuttajana luot ensisijaisesti viihdettä ja sisältöä seuraajillesi.

Sosiaalisen median vaikuttaja saa rahaa kaupallisista yhteistöistä, oheistuotesarjoista sekä kuukausitilaajilta eli faneilta, jotka maksavat kuukausittain tietyn summan, jotta saavat pääsyn eksklusiiviseen sisältöön. Eksklusiivisesta sisällöstä voit maksaa suoraan sisällöntuottajille / sosiaalisen median vaikuttajille alustoilla kuten YouTube. Lisäksi alustat kuten TikTok mahdollistavat “lahjojen” antamisen sisällöntuottajille eli seuraajat voivat antaa rahaa digitaalisten tarrojen muodossa. Nämä "tarrat" ovat aitoa rahaa ja se menee sisällöntuottajalle.


Some alustat kehittävät jatkuvasti uusia tapoja maksaa sosiaalisen median vaikuttajille ja sisällöntuottajilleen; tunnetuin tapa on mainokset, jotka alusta lisää sisältöön tai kanavalle. Esim. YouTube alustana lisää mainoksia videoiden alkuun ja keskelle. Mainostulot jaetaan some alustan sekä vaikuttajan kesken. Vaikuttajan pitää suostua mainosten julkaisemiseen.


Sosiaalisen median vaikuttajan työn vaiheet



Sosiaalisen median vaikuttajan tulee suunnitella sisältöä muutaman viikon verran aina etukäteen. Vaikuttaja listaa sisältöideoita, joita haluaa toteuttaa. Julkaisukalenteria on hyvä pitää esim. Canva.com palvelussa.

Vaikuttaja tuottaa sisällön eli suunnittelee käsikirjoitukset, lavastaa kuvaukset, meikkaa ja asettaa valot.

Sitten vaikuttaja kuvaa sisällön kameralla tai puhelimella: yleensä kuvauksiin menee aikaa muutama tunti. Kuvauksen pituus riippuu kuvattavasta sisällöstä: onko kyseessä video vai valokuva, minuutin TikTok vai 15 min pituinen YouTube video.



Tuotettu ja editoitu sisältö ajetaan some alustalle sisään ja luodaan mainosmateriaali valmiiksi siten, että vaikuttaja voi mainostaa uutta sisältöään muissa some kanavissaan.

Analytiikasta vaikuttaja näkee, milloin on paras aika julkaista sisältöä, sillä näyttökerrat määrittelevät vaikuttajan palkan suuruuden. Mainostulot määräytyvät sen mukaan, kuinka monta näyttökertaa julkaisu on saanut.


Kaupallinenyhteistyö brändin kanssa


Mikäli vaikuttajalla on kaupallinen yhteistyö mukana sisällössä eli jokin brändi haluaa, että heidän tuote on esillä sisällössä, lisätään vaikuttajan työksi sopimusneuvottelut, SOW (statement of work eli kampanja briiffi) määrittely sekä asiakkaiden toivoman CTA:n (Call-to-Action) istutus sisältöön.

Lisäksi yleensä yhteistöissä yhteistyökumppanit haluavat tarkistaa sisällön ennen julkaisua ja tämä tuo muutaman työvaiheen mukaan.

Kun sisältö on julkaistu, voidaan asiakasta laskuttaa. Osalla vaikuttajista on managereita auttamassa tässä vaiheessa. Lisäksi manageri tai vaikuttaja ottaa yhteyttä brändeihin uusia kampanjoita varten eli tekee asiakashankintaa.


Julkaisun jälkeen vaikuttaja seuraa julkaisun kehitystä, vastaa kommentteihin ja kritiikkiin, analysoi sisältöä ja kehittää sisältöä palautteen pohjalta.



Mikäli haluat luoda sisältöä someen, voit ladata ilmaisen eBook:in tästä.

Luo profiili ja skrollaa sivua alas. Voit ladata kirjan pdf muodossa ilmaiseksi. Profiilin luominen ei sido sinua mihinkään.





bottom of page